torsdag 24 november 2011

Det finns en tid för allt.

Hello my dears.

Vi hade med en bibelvers idag på andakten som jag tänkte skriva lite om. Den är från Predikaren 3:1-8.

 Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen:
en tid för födelse, en tid för död,
en tid att plantera, en tid att rycka upp,
en tid att dräpa, en tid att läka, 
en tid att gråta, en tid att le,
en tid att sörja, en tid att dansa
en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,
en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,
en tid att skaffa, en tid att mista,
en tid att spara, en tid att kasta,
en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
en tid att tiga, en tid att tala,
en tid att älska, en tid att hata,
en tid för krig, en tid för fred.

Jag älskar det här bibelordet för det är så sant. Det stämmer verkligen! Det finns en tid för allting här i livet.
  
Det var en period i mitt liv då jag bara grät och grät. Tårarna rann som floder längst mina kinder och det verkade aldrig sluta. Jag var förvånad över hur det var möjligt att mina ögon kunde producera så mycket tårar. Efter ett tag slutade det. Då kom en period då jag inte kunde gråta alls. Till och med när jag behövde gråta så gick det inte, hur mycket jag än försökte. Jag tänkte att jag kanske redan hade använt upp alla mina tårar. Det kanske inte fanns något kvar. Men så en dag kom tårarna tillbaka. Nu när jag ser tillbaka på det, så hade jag ju inte använt upp alla mina tårar. Det var bara en period i mitt liv då det inte var tid för att gråta. Kanske skulle jag då fokuserat mer på att trösta?

En annan tid sparade jag allt. Absolut allt. Allt jag fick eller gjorde sparade jag. Och efter det följde en tid då jag rensade bort mycket och slängde det jag hade i överflöd.

Den sista meningen i versen säger att det finns en tid för krig och det finns en tid för fred. Det är en mörk värld vi lever i. Vi tar till vapen när orden inte räcker till och dödar människor vars namn vi inte vet. Men, jag tror starkt på att det kommer inte alltid vara såhär. Det kommer bli fred. Vi vet kanske inte när....men en dag kommer det ske.

Som sagt, allt tar sin tid. Men jag tror att vi människor ofta ignorerar det faktumet och kräver att allting ska ske nu. Det ska ske nu och det ska ske på våra villkor! Men det funkar inte riktigt så. ;) Gud har en plan och Han har kontroll över situationen. Så lita på Honom, för Han vet liksom vad Han gör. :)

Massor med kramar,
Madde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar